Adevărul despre Dacia electrică: șefii Renault îți explică la ce să te aștepți
Dacia Spring e oficială, cumva. Nu va ajunge curând pe piață, dar va fi o mașină electrică ieftină. Nu va avea o autonomie prea mare, dar nici n-are nevoie. Ai unde s-o încarci și e mai mult o mașină de oraș. Dar realitatea e că nu-i cine știe ce proiect, dacă Renault ți-a lăsat impresia asta.
Dacia Spring e modelul pe care Renault, deocamdată, doar l-a promis pentru cândva în 2021 sau 2022. Arată ca Renault K-ZE, are o autonomie de circa 200 kilometri și ar avea un preț de sub 20.000 de euro. Nu a fost încă dezvăluit.
În ceea ce privește încărcarea, o poți face la o mulțime de stații din România și din București. Dar, desigur, nu-s la fel de multe ca într-o țară mai dezvoltată cu mașini electrice. Dacia Spring ar putea fi însă modelul care să împingă mai în față industria asta.
Chiar dacă Dacia Spring nu-i pe piață, și nu va fi prea curând, o parte dintre potențialii clienți își fac griji că autonomia e prea mică. Realitatea e că, dacă o compari cu alte modele mai scumpe, e mică. Dar ai nevoie de mai mult? Mașina e gândită mai ales pentru mediul urban sau pentru o navetă între orașe cât de cât apropiate. Între București – Ploiești, de exemplu, un plin ți-ar fi suficient. Dacă vrei mai mult, iei un Duster cu GPL.
Nu e o problemă nici că n-ai avea unde s-o încarci. Din fericire, în ultimii doi ani, au tot apărut stații de încărcare. Vor fi și mai multe pe măsură ce crește baza de automobile electrice. Rămâne însă o problemă: timpul. Nu e cert, deocamdată, cât de repede se poate încărca Dacia Spring. Dar, dat fiind ce s-a întâmplat până acum cu Dacia, tehnologia nu va fi cea mai nouă. Implicit, nici timpul de încărcare nu va fi cel mai bun.
Mașinile Dacia sunt modele Renault „reșapate”. Și-o zice chiar Renault, și-o știi și tu
Francois Coste, preşedinte al Camerei Franceze de Comerţ şi Industrie din România, a explicat într-un interviu din septembrie 2019 de ce Dacia este cea mai cunoscută afacere franceză de la noi. Pe cifre, generează peste 3% din produsul intern brut al ţării. Dar altceva mai util a zis el.
„România nu mai este o ţară care are costuri mici, este o ţară în care companiile contează pe talente pentru activităţi cu o mare valoare adăugată. O maşină Dacia fabricată în România nu mai este o maşină low cost, este o maşină «smart choice», din cauza asta Dacia are succes pe toate pieţele din Europa şi din afara ei.”
Francois Coste
El vrea să crezi că Dacia e o alegere inteligentă, pentru că cealaltă opțiune e să crezi că-i mașină Renault cu altă marcă și învechită. Ce te interesează însă la Dacia, dovadă și cifrele din Europa, e că-i ieftină. Orice mașină e ieftină. Duster, de exemplu, în cea mai bună echipare e sub 20.000 de euro.
Până la Dacia Spring, Hakim Boutehra, director general Renault pentru Europa de Sud-Est, a fost printre primii care au spus că mașina electrică vândută sub marca românească va deveni, curând, realitate. Dar atunci nu a spus și că va fi bazată pe Renault K-ZE, modelul lansat inițial pentru piața din China.
„Dacia va avea un model electric. Se va întâmpla, dar nu pot spune când. Trebuie un automobil făcut cu ADN Dacia, altfel nu are sens. Avem tehnologia, avem tot ce ne trebuie, decizia e luată. Dacia va avea acest automobil și vom anunța când va fi momentul.”
Hakim Boutehra
Ce e „ADN Dacia”? Probabil poziționarea ca brand low-cost.
Ali Kassai, vicepreședinte responsabil de planificarea produselor și programelor Renault, a explicat ce înseamnă low-cost și, eventual, smart choice. A făcut-o în octombrie 2019.
„Vânzările Dacia sunt în calculele Renault în ceea ce privește strategia pentru respectarea normelor de poluare. «Tehnologia testată» a Dacia înseamnă că am amortizat cheltuielile [de cercetare și dezvoltare – n.r.] în cadrul grupului Renault. Renault va deveni mai mult și mai mult o companie care să dezvolte tehnologie, așa cum am dovedit-o cu modelul [hibrid] Clio și cu [hibrid plug-in] Captur, urmează condusul autonom și conectivitatea [5G – n.r.].”
Ali Kassai
Spring e o mașină electrică pregătită pentru momentul optim
Mașini electrice Dacia au mai fost. Indienii au făcut una dintr-un Logan. Un francez a făcut același lucru, doar că a și omologat mașina. Acum, compania consideră că e momentul potrivit să profite de o piață pe care au crescut-o alții. Atât independent, cât și organizat – Volkswagen, Tesla sau BMW. A explicat și șeful Dacia România.
Christophe Dridi, director general Automobile Dacia şi Group Renault România, a spus în octombrie 2019 că trebuie să fie toate „planetele” aliniate pentru o așa decizie. Dat fiind că Spring a fost anunțată, înțelegem că alinierea s-a produs.
„Întrebarea nu e dacă vom lansa o Dacia electrică sau hibridă, ci când. Avem deja toată tehnologia necesară datorită Alianței [Renault – Nissan]. Proiectele noastre viitoare au capacitatea de-a integra această tehnologie, dar vom lansa ceva când piața este pregătită. Infrastructura e un alt punct important, la fel și legislația.”
Christophe Dridi
Tehnologia vine de la Nissan și Renault și poate fi integrată în modelul electric Spring cu costuri mici. Așa cum se întâmplă de la Solenza încoace cu toate modelele. Odată cu apariția primului model electric de la Dacia, piața stațiilor de încărcare va trebui să se adapteze. Vor apărea multe astfel de puncte.
Logan a fost o mașină ieftină și s-a vândut ca pâinea caldă. Duster a fost o mașină mai scumpă și s-a vândut la fel. Acum, piața e aproape gata pentru mașini electrice. Și producătorul promite una.